REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
V roce 2014 navrhlo White Studio vizuální identitu pro portugalské město Porto a grafický svět se do tohoto trendu zamiloval. Identita byla jednoduchá, měla nezaměnitelnou stylizaci a byla propracována do posledního detailu, včetně série ikon a log městských institucí. A tento trend se rozšířil do celého světa.
V roce 2015 se v obdobně propracované podobě objevil poprvé i u nás. A to v soutěži na město Příbram od grafického studia Lemon Design. Od té doby se v různých barevných provedeních objevil v logu několika dalších organizací a měst a o 8 let později dorazil i do Dvora Králové nad Labem.
Příbram
Logo jako takové vychází z městského znaku, což je trend, který v posledních letech můžeme vidět stále častěji a obecně ho považuji za dobrý. Proč vytvářet něco zcela nového, když heraldický znak má všechny filozofické parametry loga a je třeba jej pouze přepracovat v moderním a technicky aktuálním provedení. Moderní zpracování u loga Dvora Králové nad Labem vedlo ke ztrátě lva a přidání řeky Labe, ale osobně v tom nevidím velký problém. V čem vidím hlavní kámen úrazu nového loga, je jeho originalita, spíše přesněji řečeno neoriginalita.
Svůj názor jsem si schválně nechávala až poté, co uvidím kompletní manuál. Soudit totiž pouze logo samostatně je jako soudit jednu ingredienci v jídle. Logo samotné je pouze základním pilířem celkové identity. Bohužel mě ale manuál nepřesvědčil o opaku. Celá identita se skládá ze strategie „dáme všude logo“, to ale bohužel nestačí pro poutavou a originální identitu. Například na „deskách“ je absence vizuálního stylu bijící do očí.
Postavit vizuální styl na čistě používání loga je možné. Pokud je ale logo originální, zapamatovatelné a trochu extravagantní (například identita města Ostrava!!!). To ale není případ nového loga Dvora Králové nad Labem, naopak v porovnání s logem města Příbrami a podobných je velmi zaměnitelné. To mohla vyřešit originální vizuální identita, to se ale nestalo.
Alespoň částečnou snahu o rozvíjení loga města ve vizuální identitu pak tvoří linka/Labe, která je použita na některých propagačních materiálech v manuálu. Jestli je to ale hlavní dominanta, která by měla město identifikovat mezi ostatními městy, nechám na zhodnocení každého z vás. S vlnkou samozřejmě pracuje více měst, pro které je voda dominanta, jako například Frýdek≈Místek nebo Mělník.
Veřejná zakázka na vizuální identitu města by měla být oddělena od samotné zakázky na Komunikační strategii města a měla by být posouzena odbornou porotou a mít dostatečnou propagaci na odborných webech, nikoli pouze na stránkách zadavatele. Firma Lesensky.cz je patrně především PR a marketingovou agenturou, což je pro komunikační strategii ideální, ale bohužel se primárně nejedná o grafické studio, které by se zaměřovalo na vizuální identitu.
Nové logo města není špatné, bohužel ale není ani dobré – je pouze generické. Určitě však mohlo dopadnout i hůř, jako například nedaleké město Jaroměř. Běžného diváka neurazí, ale nikoho zcela neuchvátí, když vidí další logo ve stejném stylu. O Dvoře Králové nad Labem se nebude mluvit jako o progresivním městě, které posouvá hranice. Identita splyne s ostatními městy a nebude nijak vyčnívat z řady. Jako Dvorská rodačka si nejsem jistá, zda by město mělo vysílat právě tuto zprávu.
Eliška Vojtěch
|
Vaše komentáře |